Fokus på prestasjoner og resultater har økt siden ungdomsskolen ble innført i 1969. Elevers skolemotivasjon har sunket i takt med den økte teoretiseringen av skolens innhold, med bortfall av valgfag og muligheten for utplassering i arbeidslivet. De praktisk orienterte elevene, som i stor grad ønsker å utvikle sine arbeidsrelaterte ferdigheter, har dermed mistet mange muligheter både i skolen og i arbeidslivet.
Hvordan kan arbeidslivet bidra til at flere elever opplever mestring og motivasjon?
Kveldens innlegg er ved May Helen Austad, som har forsket på inkluderende mestringsarenaer for barn og unge. Austad har en variert utdannings- og yrkesbakgrunn, inkludert erfaring fra Lindesneslosen. Hun er ansatt i Lindesnes kommune og forsker ved Universitetet i Agder (UiA) på ungdomsskoleelevers motivasjon og mestring, med et spesielt fokus på samarbeid mellom skole og arbeidsliv.
På “Forskning til folk” møtes publikum og forskere til samtale i en uformell atmosfære, nemlig på pub! Arrangementet er et samarbeid mellom Næringshagen og Sjøboden, der vi ønsker å løfte våre “lokale” forskere og det de driver med fram i lyset.
Arrangementet er gratis og krever ingen påmelding. Velkommen!